tisdag, juli 22, 2008

Vi stickar Öresund runt




Klockan 8.08 avgick tåget från Malmö Central där Pia, Jane, Eva och jag från Stickopp tänkte sticka oss Öresund runt tillsammans med Kristianstadmaskan. Medan vi väntade på dem i Helsingborg hann vi sticka några varv på Knutpunkten.Vi hann faktiskt med att sticka på båten (till Helsingör) också. Man hinner mycket på 20 minuter! Vi promenerade till Möllers konditori där vi (ett tjugotal) tog en förmiddagsfika.(Min Räksmörgås var jättegod!) Och även hann med några maskor innan det var dags att gå tillbaks till stationen och tåget till Köpenhamn.




Det var banarbete på den danska kustbanan så det var 1 timmme och 20 minuters sticktid på tåget. Väl framme vid Nörreport styrde vi först stegen till Uldstedet. Där skildes våra vägar eftersom Pia, Jane och jag var snabba med våra inköp. När man köpte minst 10 nystan strumpgarn fick man 15% rabatt, så det var naturligt att göra ett gemensamt inköp. Jag köpte "bara" 5 nystan Strong-Art från Gepard. Vi promenerade vidare till Strikkeboden där jag handlade 4 nystan strumpgarn(rosa-vitt samt brun-beige). Hos Bette Design blev det inköpt 100 gram svart Regia och ett reanysta Karisma. På väg till Sommerfuglen stötte vi på Paraden med Tomtarna som hade kongress. Och minsann om där inte fanns några stickorskor också! Sen blev det paus på Nytorv med stickning, mat och dryck innan vi tog tåget tillbaka till Sverige. Under dagen hann jag sticka 33 cm på min sjal. Den är nu ca 110 cm lång och bör vara ca 160 cm. Så den blir nog snart färdig. Sen är frågan om jag ska sätta fransar i kortändarna. Vad "tyx"?

3 kommentarer:

Visa Lisa sa...

Pst... har du fått paket på posten?
Kram Lisa

Fríða sa...

åh, så mysigt det ser ut!
hälsningar från Island
Frida

En röd stickkorg sa...

Tänk vad mysigt ni måste haft! Du undrade i en kommentar på Os stickningen hur jag kan orka trä på så mycket pärlor men jag häller ut en massa pärlor på en tallrik och sedan fiskar jag på något underligt sätt upp en massa pärlor när jag hållt på en stund räknar jag mäter jag hur mycket tio pärlor är sedan läger jag denna sträng dubbelt då blir det tjugo sedan för jag ihop dessa tjugo pärlor och så mäter jag ut ca hur mycket tjugo nya pärlor är och på så sätt ökar jag med dubbelt antal hela tiden. Ofta hittar jag ett bra tal att mäta av med och sedan går det rätt fort att räkna fram rätt antal. Jag skall se om jag kan göra en bra bildförklaring på min blogg.